Bloggarkiv

söndag 3 april 2011

Gudinnan Freja

Moder Gudinnan Freja

Min mormor var en så kallad  klok gumma. Hade hon levt idag så hade hon varit ett hundra tjugo år. Mormor dog när jag var femton och det var med en stor sorg som hon lämnade mig. Hon har varit en av mina stora förebilder i det här livet.
Jag var mycket hos mormor och morfar som liten. Hennes trädgård var helt enorm. Där fick jag mina första starka upplevelser med Gudinne kraften.
Mormor använde allt ifrån naturen. Hennes naturapotek var vida känt och folk kom för att få hjälp med olika krämpor.
Jag minns hur människor kom till henne för att få hjälp med olika problem. Hon tog in dem i rummet där jag brukade sova. Där tittade hon i korten och spådde i kaffesump.
Mormor var alltid hemma, hon sa att det var jobbigt att vistas bland folk. Det var jobbigt att se sanningen om folk brukade hon säga och känna lögnerna.
Jag förstod vad hon menade.
 Mormor berättade om sin mammas kusin som hette John Bauer. Han som målade om tomtar och troll. Hon hade en gammal bok med alla hans målningar i och gamla kort på han som ung. På kvällarna när skymningen och mörkret kom berättade mormor sagor om alla de bilder som John Bauer målat. De historierna var alla om naturens alla olika väsen.
 Jag tvivlade aldrig över att historierna bara var sagor. Hur kunde det vara det? Jag visste ju att allt fanns där runt omkring mig om jag bara ville se.
Tack älskade mormor för att du såg mig och för alla gånger genom åren du hjälpt mig på min väg....

Inga kommentarer: