Bloggarkiv

tisdag 19 april 2016

Permakultur och Shamanskt energiarbete


 
Min  Trädgård är mitt Tempel 
~en plats för återhämtning och helande~ 
 
 
 
Jag är i fullgång med att rensa upp i trädgården efter vintern. Allt gammalt löv, bortklippt rens ifrån förra årets blommor ogräs allt sparas och läggs i limpor för att bli till ny gjord. Maskarna trivs och blir fler för varje år vilket är ett gott tecken och att nässlorna stormtrivs vilket visar att det är mycket näring i jorden.
Jag har lagt fokus på att skapa en örtagård och rabatter runt kursgården. Förra året var tanken att komma igång med ett köksland för att äntligen börja odla våra egna grönsaker. Men sniglarna tog det mesta så i år gör vi ett nytt försök. Dels blir det en liten köksgård i anslutning till Örtagården och en stor på gärdet där våra grisar gick och bökade och gav sitt bidrag till jorden som vi en fått hjälp med i veckan att plöja upp och harvat.
 Det blir täckodling som gäller och nu är vi på jakt att få tag på gammalt hö ifrån bönderna runt omkring. Vi får börja med lite i taget så vi kan hinna med oss och låta det få växa ifrån år till år.
Vår målsättning och intention är att skapa ett hållbart leverne och Permakultur är helt rätt. Shamansism och Perma går hand i hand. Att lyssna och skapa en kärleksfull och hållbar relation med naturen är vad mitt hjärta brinner för och att tänka inte bara i nuet utan se många generationer fram i tiden som kan leva av det vi nu bygger upp är en dröm jag har. 
Eget odlande och självhushåll är det som kommer mer och mer. Man kan se en trend bland de yngre som flyttar ut på landet och vill börja odla ekologiskt. Tanken kommer om att erbjuda boende i små ecohus och kunna odla själv på en täppa utanför. Plats finns så det ligger och gror inom mig. Vi får se om det ligger i samklang med Gudinnans planer. 
Jag njuter av att vara mer ledig under veckan för att vara i Naturen och hämta ny energi, inspiration och lust att skapa en frodig trädgård för alla sinnen.
Trädgården är mitt Tempel som likt årshjulets växlingar skiftar hon och visar alla sina ansikten. Mina rötter går  djupare än någonsin ner i källan av allt liv och min Livmoderskraft är stark.
 
 I ceremoni och i balans mellan himmel och jord föds det nya fram. Jag är så tacksam för alla de gåvor Moder Jord Gudinnan ger mig. Det är så stort att vara en del av denna jord, kunna odla sin egen mat, hämta in ägg varje morgon, fylla på med örtmedicin i förråden, göra egna ceremoni blandningar och hämta friskt gott vatten ifrån den egna brunnen. I morgon ska jag handla in ekologiska tomatplanter som ska få växa till sig i Växthuset innan de planteras ut på friland.
Må gott i denna underbara vår tid
Gaia living    

 



Inga kommentarer: